את טקס החופה והקידושין, עורכם כדת משה וישראל. טקס חשוב זה בין בני הזוג אשר קושרים את חייהם יחד ומקימים בית בישראל, הוא בעל סדר מסוים וישנם מנהגים של עדות אשכנז או ספרד. טלית או יריעת בד תכולה נמתחת עם ארבעה עמודים מעל הזוג והוריהם.
סדר החופה
החופה מתנהלת תחת כיפת השמים. את טקס חופה וקידושין, עורך הרב המכונה " מסדר הקידושין" בכדי שהחופה תתבצע כהלכתה, חייב להיות מניין של 10 גברים בוגרים.הטקס נפתח בשתי ברכות של הרב שנערכות על כוס יין {בורא פרי הגפן} והשנייה היא מצוות הקידושין:" ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על העריות ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות- לנו על ידי חופה וקידושין. ברוך אתה ה' מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין". הרב נותן לחתן לשתות מכוס היין ולאחר מכן, הכוס מועברת לאם הכלה שנותנת לביתה ללגום מהיין.
החתן פונה לכלתו אומר לה :" הרי את מקודשת לי בטבעת זאת כדת משה וישראל" ועונד את הטבעת על אצבע יד ימינה. נהוג כי מיד לאחר ברכה זו הקהל יאמר :"מקודשת, מקודשת". טבעת הנישואין, מסמלת את הקשר והזיקה בין בני הזוג. השלב הבא בטקס , הוא הקראת שטר הכתובה ע"י הרב. החתן יאשר את תוכנה וימסור אותה לכלה. לבסוף , החתן מזכיר את חורבן בית המקדש באומרו:" אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי" ומנפץ ברגלו כוס זכוכית.
מנהגים בחופה של עדת ספרד ועדת אשכנז
אם בעבר בני עדת ספרד, נהגו להתעטף בטלית בשעת חופה, היום הנטייה היא גם בקרב עדת אשכנז להתעטף בטלית תחת החופה. אימוץ מנהג זה, גם ע"י האשכנזים, נובע מברכת "שהחיינו", כי בטלית החדשה מתעטף תחת החופה ממש כמו בחגים בזמן ברכת הודיה גם בחופה החתן מברך על הגעה לזמן מיוחד זה. חתנים מעוניינים לברך את ברכת "שהחיינו" תחת החופה והטלית החדשה, מספקת עבורם עילה די טובה לכך.
בחתונות נוסח אשכנז, הכלה מבצעת שבע הקפות סביב בן זוגה כבר בתחילת טקס חופה וקידושין. כאן בעצם נענית הכלה לחיזוריו של החתן וכעת מגיע תורה לחזר אחריו היא בונה מן חומה סביבו שאינה מאפשרת לפגוע במי שנמצא בה ורומזת במנהג זה, שלא יפזול מחוץ לחומה זו..
חדר הייחוד לאחר החופה- מנהג בקרב זוגות דתיים
אנשים מהמגזר הדתי,דואגים כי בני הזוג לא יתראו האחד עם השנייה שבוע לפני החתונה, במיוחד בעדת אשכנז. בעדה החרדית האשכנזית, הזוג פורש לחדר ייחוד שהוא חדר סגור וריק וננעלים בו. הרעיון הינו ליצור מתחם סגור. הייחוד קורה לאחר טקס החופה. יש זוגות שממשים את השהייה שלהם פיזית, ההלכה מפרשת זאת כייחוד ראוי וקל כמעין שבירת צום. במקרים רבים, הזוג מנצל את שהותם יחד לשיחה ולא לפעולה אינטימית.
חתנים מעוניינים לברך את ברכת "שהחיינו" תחת חופה והטלית החדשה, מספקת עבורם עילה די טובה לכך.
מנהגים שילוו את הכלה מיד עם תום טקס החופה
ישנן נשים דתיות או מסורתיות, שמיד לאחר טקס חופה הן חייבות בכיסוי ראש. כמובן שבחתונה חילונית המנהג יהיה אחר. לא יהיה חדר התייחדות והזוג ימשיך בשגרת חייו לאחר חזרתו מירח הדבש




